Odstranění Dieselgate softwaru: Zlepšení výkonu, snížení hlučnosti
V předchozích letech se automobilový průmysl potýkal s kontroverzní událostí známou jako Dieselgate. Koncern Volkswagen byl zapleten v aféře, kdy se odhalilo, že dieselové motory řady EA189 byly vybaveny softwarem, který zkresloval emisní testy. Tato zjištění následně vedla k úpravě dieselových motorů 1,2 TDI, 1,6 TDI a 2,0 TDI EA189.
V tomto článku se zaměříme na důvody a odstranění Dieselgate softwaru. Konkrétně z našeho redakčního vozu Škoda Octavia 2 RS (2012) s motorem 2,0 TDI (CEGA) o výkonu 170 koní.
Proč jsme se rozhodli pro odstranění Dieselgate softwaru?
- Snížený výkon a horší reakce motoru:
Dieselgate software má dopad na výkon motoru, zéjmena ve střední pásmu, což má negativní dopad na jízdní vlastnosti a dynamiku. - Časté regenerace filtru pevných částic:
U emisního softwaru Dieselgate v zájmu lepší funkce aktivních povrchů katalyzátoru i snížení protitlaku nastavil koncern VW častější regenerace filtru pevných částic. - Vyšší hlučnost motoru:
S Dieselgate softwarem byla spojena také zvýšená hlučnost motoru v rozmezí cca 1400 – 2200 otáček. - Přibývající olej v motoru:
V důsledku častých regenerací filtru pevných částic dochází k přibývání olej v motoru, což má negativní dopad na jeho správnou funkci a životnost. - Zvýšená spotřeba paliva:
Dieselgate software vedl také ke zvýšené spotřebě paliva.
Proces odstranění Dieselgate softwaru by měl být “relativně jednoduchý”. Nelze jej však provést v autorizovaných servisech, kde nejsou schopni nahrát nižší verzi softwaru, vždy pouze aktualizovat na novější verzi. V našem případě tak proběhl Dieselgate software downgrade u našeho partnera Autowerks.
Jak tento proces u Autowerks probíhá?
- Diagnostika vozidla:
Nejprve jsme provedli komplexní diagnostiku. Tím jsme získali přesný přehled o současném softwarovém nastavení řídící jednotky. - Vyčtení historie aktualizací:
Dále jsme vyčetli historii aktualizací řídící jednotky a získali seznam softwarových verzí, kterými bylo naše vozidlo vybaveno. Díky přístupu do databáze koncernových vozidel Škoda, Audi, Volkswagen a Seat jsme mohli provést zápis předchozí verze softwaru do naší Octavie. - Nahrání předchozí verze softwaru:
Po získání předchozí verze softwaru jsme provedli nahrání do řídící jednotky motoru. Tím byl Dieselgate software nahrazen původním softwarem, který byl používán před tímto “skandálem”. - Časová náročnost úpravy:
Časová náročnost odstranění Dieselgate softwaru závisí na konkrétní motorizaci vozidla. Může tak trvat cca 1 – 2 hodiny.
Resumé a cena úpravy Dieselgate software downgrade
V našem případě jsme se rozhodli odstranit Dieselgate software z redakční Octavie 2 RS abychom obnovili původní vlastnosti a získali zpět plný potenciál našeho vozu.
Největším kladem této úpravy jsou příjemnější reakce na sešlápnutí plynového pedálu, lineárnější nástup výkonu a znatelné snížení hlučnosti motoru při běžných cestovních rychlostech. Zároveň jsme se tímto krokem připravili na další fázi, kterou bude plánované navýšení výkonu motoru (sportovní sání + chiptuning).
Odstranění Dieselgate softwaru proběhlo v Autowerks naprosto profesionálně. Za necelou hodinu bylo hotovo a cena této úpravy začíná na 1500 Kč.